Pembedahan pertama di dunia terhadap janin

Doktor Sepanyol berkata Selasa mereka telah menjalankan operasi pertama di dunia yang berjaya pada janin unclog tiub bronkial disekat.

Doktor dari dua buah hospital Barcelona - Klinik dan Joan de Deu - memperkenalkan endoskopi melalui mulut janin untuk membersihkan bronkus kanan, tiub udara terkemuka dari trakea ke paru-paru, dan menyambungkannya semula dengan saluran udara pusat.TEMPAH Lproblog DISINI

"Ia adalah kali pertama di dunia bahawa ini telah dicapai. Ini adalah kali pertama bahawa ia telah dicuba dan ternyata baik," kata ketua jabatan beribu-janin perubatan di Hospital Klinik, Eduard Gratacos.

"Ia adalah satu operasi yang sangat halus kerana ia dijalankan berhampiran jantung pada tisu nipis sebagai kertas rokok. Tetapi tanpa terapi ini janin, bayi tidak akan hidup."

Janin mengalami atresia bronkial, suatu keadaan yang agak biasa yang menjejaskan salah satu janin dalam 10,000.

Operasi yang dijalankan pada tahun 2010 oleh kakitangan dari Klinik dan Barcelona Sant Joan de Deu hospital, berlangsung hanya 30 minit tetapi sangat halus kerana ia telah dijalankan ke atas janin berusia 26 minggu dengan berat hanya 800 gram (28 auns).
 

"Dalam kes sedemikian, anda perlu untuk beroperasi dengan cepat, seperti rompakan bank," kata Gratacos.

Sebelas minggu selepas pembedahan perintis telah dijalankan bayi Alaitz - yang bermaksud "kegembiraan" dalam bahasa Basque - dilahirkan seberat 2.5 kilogram (5.5 paun).
261857_728x90_vampire

"Beliau adalah normal. Beliau bangun up happy, dia ketawa jika dia sedang gembira, dia menangis jika dia adalah lapar," ibu 33-tahun-lama bayi, Monica Corominas, kepada 1 persidangan berita di Klinik Hospital itu sebagai Alaitz, yang kini berusia 16-bulan, bermain berhampiran di bawah watch Marco ayahnya.

"Ia adalah satu-satunya pilihan. Kami sama ada cuba atau meletakkan satu pengakhiran kepada kehamilan."

AFP-DIPETIK DARI http://www.thejakartaglobe.com   TEMPAH Lproblog DISINI